December måned er højsæson for menighedspleje

Menighedsplejen er som ordet nævner, pleje af menigheden. Med andre ord sørger menighedsplejen for at drage omsorg for borgerne gennem socialt arbejde og aktiviteter i fællesskab.
Med en kristen terminologi kalder vi det for diakoni. Diakoni betyder altså kirkens omsorgstjeneste.

Juleaften den 24. december kl. 18.00 afholdes på aktivitetscentret i Munkesøen, for folk der ønsker at holde jul i selskab med andre.
Der vil blive serveret traditionel julemiddag, hvorefter vi vil julehygge med julens salmer og sange.
Deltagergebyr kr.50,00 pr. person, der betales ved tilmeldingen.
Ønsker man transport til og fra arrangementet koster det kr.100,00 pr. husstand, som også betales ved tilmeldingen. Tilmelding til juleaftenarrangementet kan ske til Inge Aachmann Rasmussen tlf.: 51 50 18 67 alle hverdage fra kl.10.00-12.00 fra den 21. november til den 9. december 2022.

Julehjælp uddeles til medlemmer af Folkekirken. Menighedsplejen yder hjælp til juleindkøbene i form af gavekort til MENU.
Ansøgningen skal være bilagt en kopi af forskudsskemaet for 2022 og skal sendes til Menighedsplejen i Kalundborg Provsti, Vor Frue kirkekontor, Adelgade 19, 4400.
Fristen er den 21. november 2022.
Yderligere oplysninger kan fås hos Anne Marie Lauritsen tlf. nr. 21 29 90 47 onsdage fra kl. 10.00 – 12.00. For dem som har modtaget brev om modtagelse af julehjælp, kan den hentes d. 16. december i tidsrummet mellem kl. 13-15 i Nyvangskirken.

Der er to sorggrupper nu
Sorggrupperne begynder i februar. Der bliver to grupper, som finder sted onsdage kl. 10-12 i Raklev Sognehus og tirsdage 15-17 i Sæby Sognehus.

Sorggruppen er for borgere i Kalundborg kommune, der har mistet et nærtstående menneske.
Tilmelding til sorggruppe i foråret kan ske til Lisbeth Dyxenburg, mail: lidyx@km.dk, eller på mobil 23 22 09 90.

Fællesspisning er et populært fællesskab. Her mødes folk på kryds og tværs og der snakkes, hygges og spises gode gammeldags retter. Maden koster 50 kr. Fællesspisning foregår i Raklev Sognehus, fredage kl. 12.00 – 15.00: Følgende datoer i foråret 2022: 27.01, 24.02, 24.03
Tilmelding senest 1 uge før spisning til: Anne Esbensen tlf. 29 13 21 30 eller mail: humlehaven19@mail.dk.

Når man som kirke er medlem af kirkernes menighedspleje i Kalundborg, er man med til at fremme menighedsplejen og dens kirkelige formål.
Man støtter det sociale arbejdet til glæde for mennesker både i eget sogn og til glæde for alle sognene i Kalundborg kommune.
Foruden de ovenstående aktiviteter arrangerer menighedsplejen også div. udflugter for børnefamilier og for ældre i den lange sommerferie.
Hvis man som privatperson ønsker at støtte menighedsplejens arbejde økonomisk, så kan man benytte dette mobilpaynummer: 309463.

På vegne af Menighedsplejen i Kalundborg Provsti

Lisbeth Dyxenburg