Alleshave Kirke, Alleshavevej 54 B, 4593  Eskebjerg

Kirken er bygget i 1928 som en filialkirke af hensyn til beboerne i den nordvestlige del af Bregninge Sogn.
Kirken står i dag, som da den blev tegnet af arkitekt Aage Herløw.
Det er en enkelt højstammet bygning, som rummer skib med apsis i øst og indgangsparti med præsteværelse og trappe til orgelpulpitur og klokke i vest.

Væggene er hvidkalkede, og på væggen i apsis er der et frescomaleri udført i 1932 af Rudolf Rud-Petersen. Det viser opstandelsen, hvor Kristus står i rosa kjortel med rød kappe og omgivet af engle i grønne kjortler med blå og gule vinger.
Samme motiv findes i Viborg Domkirke, og Rud-Petersen var da også elev af Joachim Skovgaard, som udsmykkede denne.

Inventaret er fra 1928. Alterbordet er udsmykket med vinranker og drueklaser i de gulbrune fyldninger.
De to store alterstager er af gotisk type, og den syv-armede stage er en såkaldt Titusstage.
Altersølvet består af kalk, disk og oblatæske i sølv. Oblatæsken er en gave fra Bjergsted og Bregninge menighedsråd i anledning af kirkens 75 års fødselsdag i 2003.
Orglet er bygget i 1965 af Th. Frobenius og står på orgelpulpituret.
Kirkeklokken er støbt til Alleshave Kirke i Holland i 1972, hvor den afløste en stålklokke fra 1870.

billedet viser døbefonten i alleshave kirke, med dåbsfad og dåbskande.
Døbefonten er af træ, og foroven udformel som en skål. Deri ligger et dåbsfad af messing med et drevet kors i bunden.
Model af fregatten Jylland, fremstillet af Hans Peder Hansen, Nekselø.
På vestvæggen hænger et abessinsk processionskors, som er skænket til kirken af Carl Rasmussen, der stam-mede fra Hagendrup, og som i en årrække var missionær i Abessinien.

Bogen om Alleshave Kirke

I 2017 skrev sognepræst Christina S. Morsing bogen:
“Alleshave Kirke – når stædighed giver bonus”.

En bog som beskriver et stykke lokalhistorie, og giver et tidsbillede af tiden i begyndelsen af 1900-tallet og de besværligheder, der var forbundet med at ville rejse en kirke det sted, hvor kragerne vender.

Bogen er på 75 sider og kan købes hos menighedsrådet, eller bestilles hos Forlaget Almuebøger.

Alle fotos på denne side © Kirkecom / Viggo K. Pedersen