Friluftsgudstjeneste på Vesterlyng @ Vesterlyng

Forbehold for vejret

Stemningsfuld aftengudstjeneste på Vesterlyng

Traditionen tro holder vi, også i år gudstjeneste på Vesterlyng. Stedet er det samme, lige til venstre efter Eskebjerg – leddet, gå efter det store kors.

Temaet for i år er: ”Luther – Tro”

Vær med til en anderledes gudstjeneste i det fri – medbring selv noget at sidde på. Forbehold for vejret.

På vegne af alle medvirkende:

Henrik Olsen, Sanne B. Kristensen og Christina Morsing

Sommerkoncert i Alleshave Kirke @ Alleshave Kirke

Sommerkoncert i Alleshave Kirke

Årets koncert bliver med Tine K. Skau og Lisa Balle. De to besøgte os også i efteråret med deres forestilling om Kong David. Tonesproget i den forestilling er det keltiske og netop det fik vi lyst til at høre mere til. Derfor kommer de igen med ”SALMER PÅ KELTISK”. SALMER PÅ KELTISK bliver en aften med hovedvægt på salmerne i deres nye tonesprog samt små smagsprøver på ”den rene vare”: Keltisk musik fra Irland og Skotland i form af airs, reels og jigs.

Slut sommersæsonen af med skøn musik på en, forhåbentlig, skøn sensommeraften ved den smukke Sejerøbugt.

SPK-PR3

Gudstjeneste på Kræmmermarkedet i Snertinge @ Snertinge

I forbindelse med årets Kræmmermarked i Snertinge, holder de tre pastorater i “Gl. Bjergsted” gudstjeneste i Kræmmerteltet om søndagen.

Kirkerne vil også have en bod på selve kræmmermarkedet om lørdagen, kom gerne en tur forbi

Kirkehistorien frem til Reformationen – i store træk @ Bregninge Sognehus
Oct 6 @ 19:00 – 21:30

I 2017 fejres 500 året for Reformationen i Danmark. Men der er jo også en lang forhistorie – vores kirke begyndte jo ikke med at Luther i 1517 slog sine 95 teser op på porten til slotskirken i Wittenberg – en begivenhed der blev startskuddet til reformationen.

Foredraget vil give et rids af den kristne kirkes udvikling fra den første spæde begyndelse, hvor den kristne kirke bliver dannet, over tiden, hvor kristendommen bliver rigsreligion til tiden lige før Luther og reformationen. Der vil blive tegnet et historisk billede af den kirke, Luther gjorde oprør mod, med særligt henblik på kirkens forhold til staten, kirkens embedssyn og syn på sakramenter og Bibel, som vil være en god forudsætning for at forstå de reformatoriske tanker, Luther bragte ind i kirken.

Det vil sognepræst Bodil Olesen, Hornbæk, forsøge at give en rids af denne aften.

Bodil Olesen

Mon
Sang på Vesterlunden @ Vesterlunden
Nov 21 @ 13:00

Vi synger de sange vi alle kender, og holder af – og så måske også nogen vi ikke kender. Der er kaffe og kage, alle er velkomne og det er gratis.

Dec
“Jule-pust” – dukkeforestilling på 2. søndag i advent @ Alleshave Kirke
Dec 4 @ 14:00 – 16:00

Forestillingen handler om Helmut og Gerda og sammen sætter de to julen ind i den linje af begivenheder der bliver til en rød tråd gennem Det gamle og Det nye Testamente.

Med skiftende dukkespilteknikker og soloviolin etableres en poetisk og sammenhængende fremstilling, der sætter påsken og pinsens begivenheder i perspektiv. Midlerne er den udtryksfulde sammenfletning af levende musik, humor og fortryllende billeder, som er blevet Dukketeater Svantevits særkende.

Efter gudstjenesten vil KFUM spejderne i Eskebjerg sørge for ”jule-kirkekaffe” ved kirken, så husk den varme frakke.

j-pust_cover_2

Orgelkoncert med Luthers salmer og samtidens musik @ Føllenslev kirke
Jan 8 @ 16:00

I 2017 er det 500 år siden Martin Luther slog sine 95 teser op på porten til slotskirken i Wittenberg – en begivenhed der blev startskuddet til reformationen.

Dette jubilæum bliver markeret med diverse arrangementer landet over.

Således også i Føllenslev Kirke søndag d. 8. januar kl. 16.00, hvor sopranen Elizabeth Wilstrup og organist Henrik Kristensen har sammensat et koncertprogram med musik, der tager udgangspunkt i udvalgte Luther-salmer. Her vil publikum kunne opleve, hvordan musikken til Luthers salmer har udviklet sig igennem tiden.

Organist Henrik Kristensen begyndte at spille orgel som 8-årig på Kalundborg Kommunale Musikskole. Han er uddannet organist med Præliminær orgelprøve fra Løgumkloster Kirkemusikskole og Kirkemusikalsk Diplomeksamen fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. Henrik Kristensen er til daglig organist ved Frederikssund Kirke.

Sopran Elizabeth Wilstrup har været kirkesanger i 30 år. Hun har bl.a modtaget undervisning på DKDM og har optrådt som solist ved flere koncerter. Elizabeth Wilstrup er til daglig kirkesanger i Hvidebæk pastorat og lærer ved Kalundborg sprogcenter.

Ved koncerten i Føllenslev Kirke bliver der fremført musik fra den tidlige barok og frem til i dag.

Der er musik af komponisterne Franz Tunder, J.S. Bach, Sigfrid Karg-Elert, Per Skriver og Christian Præstholm, der alle har skrevet musik med udgangspunkt i Luthers salmetekster.

Derudover vil publikum få lejlighed til selv at synge med på nogle af de kendte Luther-salmer.

“En fortælling om Martin Luthers liv og virkning i ord og billeder” @ Føllenslev Konfirmandstue
Mar 2 @ 19:00

Provst Thomas Reinholdt Rasmussen, fortæller om Martin Luther

Luther 2017

Provst Thomas Reinholdt Rasmussen, Hjørring

Tue
Rachmaninov a Capella @ Viskinge Kirke
Mar 21 @ 19:00

Rachmaninov-a-cappella-ensemblet besøgte også i 2015 Viskinge Kirke til et brag af en kirkekoncert med musik fra den Russisk-ortodokse gudstjeneste. Navnet på ensemblet har de lånt fra Sergei Wassijewitsch Rachmaninov (1873-1943), der udover sine mange orkester-værker, også har sat den ortodokse gudstjenestes liturgi i musik. Rachmaninov-A-Capella består af fire mandlige sanger, der er under uddannelse i Russisk Kirkesang på musik-akademiet i Odessa, og som til dagligt medvirker som sangere i kirkerne i Ukraine. Ved koncerten i Viskinge Kirke, vil også vi få lov til at få en forsmag på den russisk-ortodokse kirkes musik og Chrysostomos’ ”Guddommelige liturgi”.

Gratis adgang.

A9ss821WVGc

Kirkerod – om Påsken @ Bregninge sognehus og kirke
Mar 23 @ 16:30 – 19:30