4. maj – Danmarks befrielse

Den 4. maj —  opfordrer vi alle til at tænde lys i vinduerne

På mandag den 4. maj kl. 20.36 er det 75 år siden, at det over radioen blev meddelt, at de tyske tropper i Danmark havde overgivet sig.! – Krigen var omme – og Danmark skulle igen være et frit land – og spontant rev folk mørklægningsgardiner ned og satte lys i vinduerne – for “lyset skinner i mørket og mørket fik ikke bugt med det.”
I 75 år har den frihed, vi fik, været gældende for Danmark – og selvom vi lige pt. igen har forsamlingsforbud og restriktioner, som vi ikke har set siden dengang, så er den frihed, vi fik i 1945 værd at fejre og værne om.

Selvom kirkerne lige nu står, lukkede og kun står “på klem” til kirkelige handlinger – fordi vi gerne vil være med til at hindre smittespredning – opfordrer biskoppen kirkerne til at ringe med kirkeklokkerne den 4. maj kl. 20 til 21, og udvide morgenringningen den 5. maj med 15 minutter.

I Bregninge markeres 75-året for befrielsen ved at præsten kimer med kirkens klokke mellem kl. 20.30 og 20.45.
I Alleshave vil der ligeledes blive kimet i samme tidsrum.
I alle tre kirker vil der være tændt lys og morgenringningen den 5. maj bliver udvidet til 15 minutter, ligesom der bliver flaget ved vores 3 kirker.